Missie en visie

Missie

Dagelijks zien onze onderwijsprofessionals al onze leerlingen. Bij het betreden van het klaslokaal met het begroeten vindt het eerste oogcontact plaats, wat een indruk geeft van hoe het met de leerlingen gaat.  

Het welbevinden, gedrag en resultaten worden nauwlettend gemonitord en blijvend bespreekbaar gemaakt in de driehoek kind – ouder – school, waarbij wordt samengewerkt op basis van onze gedragsverwachtingen.

Leerlingen in hun kracht zetten vraagt inzicht in ieders kwaliteiten en de invloed daarvan op het groepsdynamisch proces. Naast ons aanbod Kanjertraining en inzicht in de mate van beheersing van de executieve functies maken wij gebruik van groepsanalyses, om te komen tot een zo passend mogelijke inrichting van de omgeving en het kunnen blijven monitoren van welbevinden en persoonlijke kwaliteiten van de leerlingen. Vanuit vertrouwen begeleiden we de leerlingen in het nemen van verantwoordelijkheid en het durven maken van eigen keuzes. We maken onze leerlingen weerbaar, ook in de digitale wereld, en bereiden hen voor op de toekomst.

We brengen onze leerlingen bij dat aanpassingsvermogen hebben belangrijk is. Het is daarbij van belang te kunnen staan voor je eigen mening, waarden en normen en deze te kunnen uitdragen op een manier die (sociaal)wenselijk geacht wordt en om open te staan voor die van anderen. Respect en zelfbewustzijn staan dan ook hoog in het vaandel en ziet men terug in ons voorbeeldgedrag.

In het dagelijks handelen worden instructies van nieuwe leerstof gegeven middels het EDI-principe en zien we toe op voldoende herhaling en automatiseren, met voldoende ruimte voor de brede ontwikkeling passend bij de ontwikkelfase van het kind. Ons basisaanbod wordt in klassikale setting vormgegeven vanuit hoge verwachtingen en betrokkenheid, met maatwerk zo veel als mogelijk binnen de groep en school. We maken onze leerlingen nieuwsgierig naar leren, voor de wereld om hen heen en voor nieuwe dingen. Vanuit intrinsieke motivatie, beklijft de lesstof beter. Bij creatieve vakken en schoolactiviteiten in het kader van een viering of talentontwikkeling kangroepsdoorbroken worden gewerkt. 

Visie

Op De Meander bieden we beredeneerd en doelgericht onderwijs waarin identiteitsontwikkeling en een passend, inspirerend en onderbouwd pedagogisch - en didactisch aanbod gebaseerd op de basisvaardigheden hand in hand gaan. Professionals en ouders zijn partners die vanuit wederzijds vertrouwen samenwerken om voor elk kind een zo optimaal mogelijke leersetting te creëren. Dit binnen de grenzen en kaders van het basisonderwijs in ons gebouw. Samen zien we elk kind en diens kwaliteiten iedere dag.