Groepen en de verrijkingsklas

De Meander telt 17 lesgroepen. In de meeste gevallen zijn leerlingen ingedeeld op leeftijd; we hanteren het leerstofjaarklassensysteem.  

Bij het samenstellen van de groepen streven wij ernaar om de groepen zo klein mogelijk te houden en evenwichtig van samenstelling te houden. Combinatiegroepen worden alleen toegepast als de groepsaantallen geen andere keuze toelaten. De groepen 1 en 2 zijn daar een uitzondering op en zullen altijd als combinatiegroep vormgegeven worden. Jongere kleuters worden op deze manier op sociaal- en pedagogisch vlak uitgedaagd door oudere kleuters, die zich op andere ontwikkelingsniveaus bevinden. Oudere kleuters leren competenties ontwikkelen, zoals zorgzaamheid en verantwoordelijkheid. Daarnaast stromen nieuwe leerlingen die vierjaar worden zo verspreid in, waardoor de samenstelling van de bestaande groep minder vaak wisselt. Wanneer er bovenmatig veel nieuwe kleuters instromen, kan De Meander ervoor kiezen om een startersgroep op te richten voor alle nieuw startende vierjarigen. Deze leerlingen zullen na het eerste jaar, bij de start van het nieuwe schooljaar, alsnog in een combinatiegroep 1-2 instromen.

Leerlingen die geboren zijn in de maanden oktober, november en december worden herfstleerlingen genoemd. Voor deze leerlingen maakt de leerkracht samen met de intern begeleider aan het einde van het schooljaar een weloverwogen keuze of de leerling in groep 1 of in groep 2 geplaatst wordt. Het welbevinden van de leerling en de verschillende ontwikkelingsgebieden spelen hierbij een grote rol. Elk kind werkt binnen de groep op het eigen ontwikkelingsniveau.

Elk jaar worden de oudste kleuters verdeeld over de groepen 3. Met de leerkrachten uit groep 1-2 en 3, de intern begeleiders en directie wordt bekeken hoe de kleuters het beste verdeeld kunnen worden. Een vergelijkbare aanpak hanteren we bij de structurele herverdeling van groep 5 naar 6 en bij incidentele herverdeling. In alle gevallen wordt er gebruikgemaakt van onderstaande criteria:  

  • Evenwichtige verdeling van kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften  
  • Evenwichtige verdeling van leeftijd  
  • Evenwichtige verdeling van jongens en meisjes  
  • Evenwichtige groepsdynamiek  
  • Zelfstandigheid van de leerlingen  
  • Vriendjes en vriendinnetjes op school

Verrijkingsklas 

De Verrijkingsklas is een klas voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn, die extra uitdagingen aankunnen en nodig hebben en/of voor kinderen die ondanks hun begaafdheid moeite hebben met leren. Ze gaan op zoek naar de eigen mogelijkheden en grenzen. 

Op school maken wij gebruik van het signalerings- en diagnosticerings instrument Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) om te onderzoeken welke leerlingen tot de categorie meer- en hoogbegaafde leerlingen horen. De leerlingen uit de groepen 1, 3 en 5 worden op een vast moment bekeken middels een quickscan. Met de signalering wordt duidelijk of verdere diagnostiek noodzakelijk is. Vanuit de diagnostisering wordt duidelijk welke leer- en begeleidingsbehoefte de leerling nodig heeft. Dit wordt vertaald naar een leerstofaanbod in de groep en/of Verrijkingsklas. 

Wat gebeurt er in de verrijkingsklas? 

De Verrijkingsklas streeft een aantal doelen na: 

  • Leren ‘leren’ 
    De kinderen werken in projecten volgens een vaste aanpak en opbouw. Er wordt ze geleerd hoe ze problemen kunnen aanpakken en welke mogelijkheden ze daarvoor hebben. 
  • Uitdaging bieden 
    De kinderen krijgen opdrachten op een hoger niveau, opdrachten waar ze ook in de klas aan kunnen werken. 
  • Samenwerken
    De leerlingen werken veel samen en moeten samen beslissingen nemen, overleg plegen en opdrachten uitvoeren. 
  • Het verkennen van de eigen grenzen
    Wat kan ik, wat moet ik nog leren? 
  • Het aanspreken van verschillende intelligenties.
    De kinderen werken met projecten, zelfstandige opdrachten, filosoferen enmet ruimtelijk materiaal en spellen. 
  • Communicatie verbeteren
    De leerlingen overleggen, presenteren en verklaren. 
  • Zelfbeeld versterken
    Er is waardering voor de kinderen zoals ze zijn, voor wat ze presteren en er is begrip voor wat ze nog moeten leren.